Przejdź do treści
Wieża-archiwum 3 marca 2017

Koncert HATI

Muzyka rytualno-medytacyjna i improwizowana. Tak rozpocznie się nowy cykl koncertów w Galerii CKiS Wieży Ciśnień. Na marzec i kwiecień zaplanowaliśmy kilka interesujących dźwiękowych propozycji. Na początek – HATI. Po koncercie zapraszamy na projekcję filmu, którego bohaterem jest legendarny artysta i muzyk Z’EV.

fot. Krzysztof Szukalski

HATI to duet muzyczny (Rafał Iwański i Rafał Kołacki) bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, etnicznych i obiektów z recyklingu.

Od 2007 r. podstawowy skład HATI to Rafał Iwański (występujący solo jako X-Navi:Et oraz w zespołach Kapital, Voices of the Cosmos, Innercity Ensemble, Alameda 5) i Rafał Kołacki (Mammoth Ulthana, Tonopolis, Innercity Ensemble, T’ien Lai).

Na koncercie akustycznym zostanie zaprezentowany materiał nazywany – rytuały dźwięku i rytmu. Jak zwraca uwagę Rafał Iwański: „sensem naszej muzyki jest granie jej na koncertach.”

Od 2003 r. grupa zagrała kilkaset koncertów w Polsce, Niemczech, USA, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Danii, Węgrzech i na Litwie. Muzycy pojawili się też na wielu ważnych festiwalach muzyki współczesnej i sztuki audiowizualnej.

R. Iwański i R. Kołacki są też pomysłodawcami i współorganizatorami międzynarodowego festiwalu CoCArt Music Festival organizowanego od 2008 r. w CSW Znaki Czasu w Toruniu. www.hati.serpent.pl

  • Jarosław Mikołajewski, Gazeta Wyborcza:
    http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,19917891,0,Muzeum-Narodowe-rozpoczelo-cykl-ba rdzo-ciekawych-k.html
  • Krzysztof Wójcik, Instytut Improwizacji:
    https://instytutimprowizacji.wordpress.com/2016/04/16/normanie-instytucjonanie-hati-w-narodowym-ucho-gma chu-melech-kurek-w-eufemii-impro-trening/
  • Karolina Rospondek, Dla kontrastu – portal poświęcony kulturze niezależnej:
    http://dlakontrastu.pl/portal/2016/05/13/czy-gmach-wybrzmi-ucho-gmachu-1/

Po koncercie o g. 20.30 zapraszamy na projekcję filmu z 2015 r. pt. „Heart Beat Ear Drum – a film about Z’EV” w reżyserii nowojorskiej artystki i twórczyni filmów Ellen Zweig.

fot. Ellen Zweig

Jest to portret legendarnego artysty i muzyka Z’EVa, znanego z tego, że korzysta z osobliwego zestawu instrumentów etnicznych, znalezionych na złomowiskach i z odpadów przemysłowych. Film opowiada o tym, jak ewoluowała jego muzyka oraz on sam w osobistej podróży, która zaprowadziła go na obrzeża sztuki oraz w głębiny serca. Oglądając ten dokument, z niecierpliwością wyczekiwany przez fanów, poznajemy wyjątkową, charyzmatyczną i ekscentryczną osobę twórcy.

Z`EV urodził się w 1951 r. w Los Angeles jako Stefan Joel Weisser. Już w późnych latach 60. grywał w garażowych zespołach Los Angeles, studiował sztuki plastyczne i poezję, zgłębiając równocześnie muzykę perkusyjną Ghany, Indii Południowych i Bali.

W latach 70. był jednym z założycieli ruchu kontrkulturowego znanego jako industrial, wybierając oryginalną drogę twórczą  perkusjonisty-performera. Tworzył też instalacje dźwiękowe i dzieła multimedialne, łączące muzykę, poezję, performance, video i teatr. Współpracował z wieloma zasłużonymi artystami.

Z’EV jest autorem kilkudziesięciu publikacji tekstowych i wydawnictw (artykuły, książki, kasety, płyty analogowe, płyty CD).