Oskard, Start, Wydarzenia

Malta na bis w Koninie: DOoKOŁA

Kiedy: 2 lipca 2017 Godz: 14:00 Wejściówki: wejściówki do odbioru w kasach CKiS-DK Oskard Bilety: wstęp wolny

W  CKiS – DK Oskard w ramach Malta Festival Poznań  na bis w Koninie odbędzie się pokaz  interaktywnej instalacji DOoKOŁA dla rodzin z dziećmi w wieku 1,5-3 lat.

DOoKOŁA jest spektaklem proponującym choreograficzne, interaktywne i wielozmysłowe doświadczenie najmłodszym widzom i ich opiekunom. Poprzez pracę z obiektem, ruchem, dźwiękiem i światłem artystki zachęcają uczestników do wejścia na scenę. Jej bezpieczna, artystyczna i uważnie skomponowana przestrzeń każdorazowo staje się miejscem twórczej i swobodnej eksploracji.

Spektakl powstał z wdzięczności wobec dzieci za ich wrodzoną mądrość. To właśnie one, swoim spontanicznym działaniem, wciągają dorosłych do twórczej zabawy i stają się w DOoKOŁA przewodnikami po świecie sztuki. Artystki pragną podczas trwania spektaklu obudzić swoistą jakość relacji rodzic – dziecko poprzez skomunikowanie opiekunów z ich własną, wewnętrzną, dziecięcą częścią. Instalacja stwarza dorosłym uczestnikom okazję do rozwijania własnej ekspresji, wyrażania czułości oraz pogłębiania otwartości na świat i drugiego człowieka. Taki rodzaj aktywności ma szansę przełożyć się bezpośrednio na relację z dzieckiem, którego główny przewodnik po życiu staje się bardziej uważny, czuły, responsywny, pewniejszy siebie i czujący własne potrzeby, a co za tym idzie – „mieszczący” potrzeby dziecka.

Zapraszamy do wspólnego odkrywania łagodnego, niespiesznego i wielowarstwowego świata.

Projekt jest konsekwentnym artystycznie krokiem długotrwałych poszukiwań naukowych i choreograficznych, dotyczących artystycznej pracy z dziećmi, dwóch twórczyń. Zainteresowane sztukami performatywnymi dla najmłodszych odbiorów, zgłosiły się na coaching uczący konkretnych narzędzi w tym właśnie zakresie, zorganizowany przez Art Stations Foundation w ramach Alternatywnej Akademii Tańca 2015. Gdy parę miesięcy później fundacja ogłosiła konkurs na projekt spektaklu dla dzieci od 0-6 lat, ich propozycja okazała się najlepszą spośród zgłoszeń. Realizacja ich projektu, pod artystyczną opieką Daliji Aćin Thelander – jednej z najbardziej oryginalnych twórczyń światowego teatru dla najmłodszych dzieci (autorki chociażby, dobrze znanej w Poznaniu, instalacji Baby Space), była okazją do skorzystania z jej ogromnej wiedzy. Zainspirowane tą współpracą twórczynie DOoKOŁA, w sposób artystyczny, podejmują krytyczną myśl dotyczącą koncepcji sztuk performatywnych kierowanych do najmłodszych widzów i budują wydarzenie artystyczne postrzegające taniec i choreografię w jej szerszym znaczeniu – jako jednocześnie artystyczne i społeczne doświadczenie.

Zarówno dorosłych jak i dzieci prosimy o przyjście w stroju niekrępującym ruchów. W przestrzeń spektaklu uczestnicy wchodzą bez butów.

pomysł: Hanna Kanecka
choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka
kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Hanna Kanecka, Natalia Oniśk
opieka artystyczna: Dalija Aćin Thelander
muzyka: Patryk Lichota
światło: Joanna Leśnierowska, Łukasz Kędzierski
kostiumy: Aneta Chudzicka Szycie na Miarę
podziękowania: dla wszystkich osób, które hojnie dzieliły się bardzo cennymi informacjami zwrotnymi i towarzyszyły nam w procesie powstawania spektaklu – w szczególności dla rodziców uczestniczących w próbach otwartych oraz dla Alicji Bielawskiej
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
koprodukcja: Malta Festival Poznań
partner: Społeczne Przedszkole Lipowa Alejka w Poznaniu
czas trwania ok. 50 minut
zdjęcia © Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation  by Grażyna Kulczyk

Hanna Kanecka teatrolożka, doktorantka kierunku wiedza o teatrze UAM, laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce, stypendium Rektora UAM za wyniki naukowe, stypendium Erasmus (dzięki któremu przez rok studiowała na paryskiej Sorbonie) oraz stypendium częściowego Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (ASF by Grażyna Kulczyk). Pracę magisterską poświęciła badaniu statusu obecności małych dzieci w przedstawieniach kierowanych do dorosłych widzów, obecnie pracuje nad doktoratem podejmującym praktyki umieszczania na scenie zwierząt. Działa zarówno w obszarze teorii sztuk performatywnych, jak i praktyki tańca współczesnego oraz teatru fizycznego. Jej zainteresowania badawcze i twórcze dotyczą styku performatyki i psychoanalizy. Jest autorką i wykonawczynią monodramu „Nie przyj”, podejmującego doświadczenie ciąży i macierzyństwa. Ukończyła roczny kurs choreografii eksperymentalnej „Choreografia w Centrum”, organizowany przez warszawskie Centrum w Ruchu.

Aleksandra Bożek-Muszyńska tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performensu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015 i 2016 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku. Od 2007 związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo „I know №Thing” na międzynarodowym festiwalu Solo& Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Jako freelancer współpracował m.in. z: Rebeccą Lazier („There Might Be Others”), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim („Bataille i świt nowych dni”), czy Yoshiko Chumą („Dead end – Ponderosa”).